Een eigen YouTube kanaal, hoe werkt dat eigenlijk?


Waar een slapeloze nacht al niet goed voor is.

Al maanden zoemt het in mijn achterhoofd dat ik wel wat meer filmpjes op mijn website wil plaatsen. Vragen te over. De belangrijkste: hoe doe ik dat via YouTube?
Ik wil filmpjes gaan embedden en weet dat dit daarmee prima kan. Deze manier is veel uitnodigender dan via een linkje naar een andere pagina verwijzen. Dus nu nog even tijd vinden of maken. Mijn website: Een winkel met wereldse producten: www.embracetheworld.nl

Voor dag en dauw.

Vanmorgen was het weer zo ver, ik was veel te vroeg wakker en ik kon met geen mogelijkheid de slaap meer vatten. En dan ga je denken hé? Toegegeven; het kan ook prima zijn dat mijn hoofd nog te vol zat van de dingen van gisteren en dat het slapen daardoor niet zo goed meer ging. Komt op hetzelfde neer, van slapen kwam niets meer dus het was tijd om er uit te gaan. Vroeg of niet vroeg.

YouTube dus: voor zo'n onderneming als dit komen een paar uurtjes extra wel goed uit. En wanneer ik iets wil waarvan ik niet precies weet hoe, dan is Google mijn beste vriend. Wat blogverhalen van anderen lezen, wat filmpjes over het onderwerp kijken. En het resultaat is dat ik na een paar uur redelijk op weg ben.

De 1e stap

Ik ga niet een ‘how to do’ blog schrijven, dat hebben anderen al gedaan. Maar wel mijn struggle om dit voor elkaar te krijgen. Want ondanks al die instructies, het valt nog niet mee.

Je dient eerst een account aan te maken bij Youtube en dan wordt je direct gevraagd om een Google+ account aan te maken. Want YouTube is van Google.
Ooit had ik dat al eens gedaan, al deed ik er verder niet veel mee. Maar ik kon dus wel direct door met het 'personaliseren' zoals dat zo mooi heet. In één van de filmpjes zag ik dat je een profielfoto en een banner kunt uploaden. Je kunt elke profielfoto gebruiken die je wilt, maar standaard wordt hij van Google genomen, en die was aardig verouderd zeg. Tijd voor een nieuwe.
Ennn... voor je het weet ben je een uur verder. Want welke foto is het mooist, moet hij bijgesneden of een filtertje er over.... ik heb daar een prima app voor, maar je moet het wel even doen hé?
Al met al nog redelijk eenvoudig en het duurde niet te lang. Maar dan: Kanaal aanpassen, creator studio, afspeellijsten, meerdere kanalen... met andere woorden: op zoek naar de geheimen achter YouTube. Daarover had ik al het één en ander in mijn google halfuurtje gelezen en gezien, dus stap voor stap de filmpjes doornemen en je komt ergens.

Embedden

Nóg een uurtje later stonden er de eerste paar filmpjes op. Die had ik in het verleden al eens gemaakt voor oa. instagram. Nu kwam het op de magische term ‘Embedden’ aan. Ik was bang dat ik daar een extra plug-in voor nodig had. Maar gelukkig bleek het allemaal veel eenvoudiger. Hoewel ik in diverse instructiefilmpjes wel zag dat je ze kon customizen. Helemaal naar je eigen zin ‘aanpassen’, in goed Nederlands. Dat mocht helaas nog niet lukken. Ook een eigen url, oftewel je eigen naam in de adresbalk, is voor mij nog niet weggelegd. Reden? Je moet minimaal 100 abonnees hebben. Dat wordt nog wel een dingetje, maar jullie gaan mij daar vast allemaal bij helpen. 😄 De andere eisen zijn vrij eenvoudig om aan te voldoen.

Dus dat embedden is niet zo moeilijk, tenminste, wanneer je de betreffende pagina op je website al hebt aangemaakt waarop je dit filmpje wilt laten zien. Niet dus. Ach ja, ik had toch wat tijd over, door dat vroege opstaan.

En het is gelukt: om een start te maken heb ik het filmpje dat we een tijdje geleden maakten van twee Senegalese muziekanten geupload. De instrumenten die ze gebruiken in het filmpje verkopen wij in onze webshop, namelijk: de Djembe en de Balafoon. Wil je weten wat dat laatste is: Kijk hier maar eens https://www.embracetheworld.nl/winkel/balafoon/ Dan kun je direct het filmpje bekijken.

Gelukt, of toch nog niet helemaal?

YouTube kanaal: check
Embedden op website: check
Youtube filmpjes op homepagina een plekje geven: Ook gelukt. Wordpress heeft hier een prima plug-in voor. Valt allemaal erg mee.

Maar er blijven nog wel wat vragen over. Waarom wil het logo, oftewel het branding watermerk,  rechtsonder niet op het filmpje blijven staan? En het eindscherm en annotaties? Het zou allemaal ingesteld moeten zijn, maar helaas. Het idee is goed, maar de uitvoering wat minder, om het zo maar eens te zeggen.

Toch nog maar eens met iemand hierover doorpraten denk ik.
Kun jij me nog een stapje verder helpen? Reageer dan alsjeblieft. Dat mag in de comment of via ons email adres op de website.

Het wordt nog wel een keer wat. 😍

Reacties