Dé manier om gedisciplineerder te worden.


O, het is heel erg met mij. Het nemen van goede voornemens blijft bij mij echt niet alleen bij 1 januari hoor. Nee, ik neem mij bijna wekelijks allerlei dingen voor.
Over wat ik wil gaan doen en hoe. Ideeën heb ik namelijk gemiddeld 5 voor het ontbijt.

Het uitvoeren daarvan is een ander ding. Want ik besluit dat ik niet ga zitten niksen. Geen spelletjes, geen facebook, geen filmpjes of wat dan ook.
Of in ieder geval, niet de hele dag. Kijk en daar gaat het al weer mis.

Het idee is goed, de uitvoering laat wat te wensen over.


Zodra ik ‘moet’, bijvoorbeeld voor mijn betaalde baan, dan is het geen enkel probleem. Onder druk presteer ik heel prima. Een optie is dus dat ik het gewoon op het allerlaatste aan laat komen. Maar dat geeft ook direct veel stress, en daar ben ik dan weer niet zo blij mee.
Ergens moet een middenweg zijn. Tussen rust en werk, en tussen jezelf ‘op de huid zitten’ en aardig zijn voor jezelf. Een vrije dag moet je niet vol willen proppen met allerhande klussen.

Dus heb ik bedacht hoe ik dit zou kunnen tackelen. Uhhh, onder het mom van bewustworden van je taalgebruik: Voor elkaar zou kunnen krijgen. Yep dat is de juiste zin. Ik bedacht me namelijk dat het om gewoonte gaat. Ons leven bestaat uit gewoonten. Wanneer je naar je werk gaat heb je dit patroon, wanneer je vrij bent heb je een ander patroon. Wanneer je gewend bent om ’s avonds altijd nog even te snacken, zie dat dan maar te doorbreken.

Rapapa rapapa: hier is de oplossing.

Afbeelding van een lijstje om gewoontes aan of af te leren. Door middel van elke dag een vinkje zetten. Zo’n lijstje heet habit tracker
Mijn habbit tracker.

De habit tracker.
Ik ben best voor om bij mijn moerstaal te blijven, maar habbit tracker in het Nederlands is zoiets als: gewoonte bijhoud lijstje. Dan vind ik dat Engelse toch leuker.
Op de habit tracker kun je aanvinken wat je elke dag wel of niet hebt gedaan. Zo leer je de  gewoonten aan of af die je wilt.
De grap is namelijk dat je eigenlijk niet zo blij bent wanneer je bij een bepaalde gewoonte  geen vinkje kunt zetten. En dat is een heel goede stimulans voor de dag er op.

Zo’n habit tracker maak je zelf, in je agenda, of op een stuk papier aan de binnenkant van een keuken kastje. Maar je kunt natuurlijk ook leuk een appje downloaden op je telefoon.

Wat heb ik er in staan? Dat ik:
-        Elke dag wil mediteren
-        Elke dag wil bewegen
-        Na het avondeten niet meer dan 1 kleine snack wil nemen
-        Elke dag iets aan het huishouden wil doen
-        En dat ik elke dag iets voor de mijn webshop wil doen, tenzij ik voor ‘de baas’ moet werken.

Overigens heet mijn app: Loop – Habit Tracker. Maar er zijn er veel meer, dus kijk zelf wat je leuk vind.
De mogelijkheden zijn legio, wat zou jij aan of af willen leren?

Reacties