De uitvaartdienst

Soms kun je rust vinden op vreemde plaatsen.


Vanmorgen moest ik naar een crematie van één van onze vrijwilligers. Zo'n overlijden veroorzaakt altijd veel stress. Om de schrik en het verdriet en omdat er van alles geregeld moet worden. Maar dan kan zo'n afscheid toch ook weer mooi verstillend zijn.
Ik was er nog niet eerder geweest. Een 'splinternieuw' crematorium met een zaal met hele grote ramen waarbij je prachtig over de landerijen kijkt.
Kaal bouwland, met hier en daar een boom, een boerderij in de verte. Wat wuivend riet.
Dan hoeven al die toespraken eigenlijk niet meer zo.

Thuis de muziek nog eens opgezocht die gedraaid werd. Klassiek, waar ik niet vaak naar luister, maar ik moet toegeven dat ik het erg mooi vond. 

Modern ingerichte zaal met grote ramen met uitzicht over landerijen

Sauna

Vanavond zijn we bij vrienden geweest. We kennen elkaar al heel wat jaren en zoeken elkaar met regelmaat op. Soms is er wat te klussen en dan helpen we hen, ze hebben veel ziekte meegemaakt en lichamelijk niet meer zo in orde.
Maar ze hebben een fijne sauna in de tuin en wanneer die aangaat vinden ze het fijn om vrienden uit te nodigen. Dat is ook duurzaam leven nietwaar?
Vandaag appten ze: we hebben wat warmte over. Zin?

Het was al even geleden, en het was fijn weer even bij te praten. En heerlijk in de sauna. Als je mij vraagt wat doe je het liefst om te ontspannen? Sauna.
Ik vind het dan ook heerlijk om er een dagje van te maken in één van de grote, mooie sauna's die ons land rijk is. Maar daar moet ik dan wel kortingsbonnen van hebben. Anders wordt het me te duur. Je eet ook altijd wat, en dat gaat ook niet voor niets.

Zo luxe is het bij die vrienden niet hoor. Gewoon een mooie ruime blokhut in de tuin. Dat is fijn voor tussendoor.

Wat is jouw ultieme ontspan moment?

Reacties