Waar wordt jij blij van?

Mam, wat wil jij voor moederdag hebben?

Tja, de laatste jaren komt die vraag. Mijn kids zijn groot, zelfs al op kamers. Dus zelfgemaakte moederdag cadeautjes zitten er niet meer in. Geen fotolijst van macaronie, of zelf gekleurd karton met hierop een blokje afscheurblaadjes. Voor de boodschappen.

En ach, we hebben alles ook immers wel, dus wordt het steeds lastiger te bedenken wat je mamma nu zult geven. En eerlijk, ik had geen idee.
Vroeger waren het vooral boeken, maar met de komst van de e-reader heb ik die toch liever digitaal. Dat scheelt ruimte in de kast. De laatste jaren werd het een luxe scrub of douche gel. Dat gaat immers weer op.
Maar nu wist ik het echt niet, en mijn dochter maar zeuren. 'Mam, weet je nu al wat?' Hé, alsof het persé moet, dat moederdag? Maar ergens knaagt het stemmetje toch ook: wanneer ze er niets aan doen voel je je ook weer een beetje 'vergeten'.

Ik had net een 3 maandelijks abonnement genomen op Landleven. Overigens een prima moederdag cadeau, maar daar had ik eerder aan moeten denken. Ineens viel mijn oog op een klein artikeltje, eigenlijk meer een advertentie. GROEN IN GLAS.
Boek: Groen in glas.

En ineens wist ik het: DAT IS HET. Ik hou van planten, maar moet toegeven dat ik niet echt groene vingers heb. Daar komt bij dat ons huis aardig donker is, kleine ramen, en het enige grote raam op het zuiden. Daar verdroogd alles als je niet uitkijkt. 

En toch trok me dit ontzettend aan. De beschrijving van het boek vertelde dat je in een fles of pot een mini ecologisch tuintje kunt maken. Inrichten: een goede bodem, planten er in en water erbij. Dan de stop er op en klaar is kees. 

Maar of het ZO makkelijk is? Dat moet nog blijken.

Maar toch weer een boek hé?

Reacties